سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علوم شناختی از نگاه مسؤولان دانشگاهی

کاربرد و تاثیر رشته علوم شناختی بر زندگی مردم و علم را از نگاه تعدادی ازمسؤولان جامعه دانشگاهی مورد بررسی قرار دادیم؛ صحبت‌های مسؤولان دانشگاهی نشان از اهمیت این رشته دارد.

علوم شناختی از نگاه مسؤولان دانشگاهی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، علوم شناختی مطالعه‌ علمی ذهن است در واقع می توان گفت مجموعه ای از رشته های تخصصی و حوزه وسیعی از دانش بوده که ده ها سال است که در دنیا در زمینه علوم شناختی تحقیقات مفصل و پر هزینه ای انجام می شود، درواقع علوم شناختی یک «علم» است که با روش‌ها و معیارهای علمی سر و کار دارد.

مهمترین اصل این علم آن است که «ذهن را می‌توان به طور علمی فهمید»، برای پیشرفت این رشته در کشور ما نیز ستادی تشکیل شده که به طور متمرکز بر روی گسترش و ترویج این علم فعالیت می کند، از طرفی رشته علوم شناختی مورد توجه قرار گرفته و با استقبال جامعه دانشگاهی  همراه بوده است.

برای آشنایی بیشتر با این رشته به سراغ تعدادی از اساتید و مسؤولان دانشگاهی رفتیم و نظرشان را درباره این رشته میان‌رشته‌ای جویا شدیم. 

* تقویت هوش مصنوعی از طریق پیشرفت در علوم شناختی

محمد هادی امین ناجی معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور درباره تاثیر علوم شناختی در رشد علمی گفت: رشته علوم شناختی علم جدیدی است که می تواند در حوزه توسعه زیرساخت های علم و فناوری به عنوان یک جهش اطلاعات نقش آفرینی کند و به تقویت هوش مصنوعی بپردازد.

وی معتقد است: از طرفی گسترش و ترویج این علم بدون شک دستاوردهایی را به همراه دارد این در حالی است که دانشگاه پیام نور با تأسیس کانون و انجمن های علوم شناختی این رشته را با استفاده از ظرفیت اعضای هیأت علمی ترویج دهد البته همکاری با ستاد علوم شناختی در دستور کار قرار دارد.

*علوم شناختی زیر ساخت های علم و فناوری را توسعه می دهد

یعقوب فتح الهی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تربیت مدرس نیز درباره نقش رشته علوم شناختی در دستاوردهای علمی گفت: فناوری های شناختی علم تازه ای است که  6 بخش علمی را تحت تاثیر قرارداده و در علم و فناوری مسیر جدیدی را باز می کند.

فتح‌الهی اعتقاد دارد که در واقع رشته های متنوع جدید در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه هایی مانند شهید بهشتی، تهران، تربیت مدرس و تبریز تأسیس شده است و  رشته علوم شناختی توانایی تغییر و متحول را در بعضی رشته ها مانند علوم پایه، علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی دارد.

* علوم شناختی توانایی تغییر و تحول علم را دارد

مهدی موسوی کوه‌پر معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه تربیت مدرس نیز حمایت از رشته علوم شناختی را از اولویت های دانشگاه ها دانست و گفت: اگر به دنبال پیشرفت به معنای واقعی و همچنین تبدیل شدن به کشور توسعه یافته هستیم باید به سمت رشته های جدید و نوظهور حرکت کنیم در واقع یکی از مسیرهای رسیدن به دانشگاه نسل چهارم گسترش رشته علوم شناختی است البته باید برای پرداختن به این رشته سرمایه گذاری جدی انجام شود زیرا با ایجاد شرایط پژوهش برای دانشمندان و اساتید دانشگاهی شکوفایی علمی تولید می شود.

* توسعه یافتگی با علوم شناختی امکان پذیر است

محمد حسین یادگاری رئیس سابق جهاد دانشگاهی هم رشته علوم شناختی را ارتباط الکترونیک با ذهن می داند و می گوید: علوم شناختی یک سیستم رباتیک ذهنی خیلی گسترده بوده که بر علم تاثیر گذاری زیادی داشته که در دستیابی به ارتباطات جدید نقش آفرینی می کند در واقع می توان این رشته  را به عنوان موتور محرک در رشد و ارتقاء علمی نام برد اگر علوم شناختی در مراکز علمی ترویج پیداکند دستاوردهای خوبی را به همراه می آورد.

* علوم شناختی در دستیابی به اطلاعات جدید نقش آفرینی می کند

محمد مهدی نژاد نوری معاون پژوهش و فناوری اسبق وزارت علوم با تأکید بر اهمیت علوم شناختی و ترویج آن در مراکز علمی گفت: علوم شناختی علم رو به رشدی بوده و دارای بحث ذهنی و ادراکی است که توانایی هدایت فکری جامعه را دارد از آنجایی که این علم از علوم فلسفه، ذهن، روان شناسی و جامعه شناسی تشکیل شده نسبت به افزایش شناخت انسان بر کارکردها و فیزیولوژی مغز کاربرد دارد.

* علوم شناختی در شناخت فیزیولوژی مغزکمک می کند

مرتضی محسنی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه بیشتر کشورهای توسعه یافته بر رشته علوم شناختی سرمایه گذاری می کنند، گفت: رشته جدید علوم شناختی قابلیت های زیادی برای ارتقاء علوم جدید دارد و اکنون نیاز جامعه و به خصوص فضای علمی کشور است که اگر می تواند برای بسیاری از گره ها راهکار داشته و نتایج قابل قبولی را به بار بیاورد دراین رابطه باید اشاره کنم که این دانشگاه در گرایش روان شناسی دوره های آموزشی علوم شناختی دارد.

* علوم شناختی برای بسیاری از گره ها راهکار دارد

عماد فاطمی‌زاده معاون دانشجویی دانشگاه شریف  رشته علوم شناختی را زیر مجموعه علوم اعصاب می داند، گفت: رشته علوم شناختی از شاخه‌های علوم اعصاب بوده که ترویج آن می تواند تحول خوبی را در تاسیس رشته‌های جدید ایجاد کند.دانشکده برق این دانشگاه در حال رایزنی با وزارت علوم برای راه اندازی دوره دکتری در این رشته است که در صورت اخذ مجوزدانشجویان علاقه مندبا شرکت در کنکور اختصاصی می توانند در این رشته ادامه تحصیل دهند.

* علوم شناختی از شاخه علوم اعصاب است

بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد نیز در رابطه با رشته علوم شناختی گفت: در ستاد راهبری نقشه جامع علمی فعالیت‌های خوبی در حوزه علوم شناختی که یک رشته رو به توسعه است انجام شده و مورد توجه قرار دارد. علوم شناختی اولویت «الف» نقشه جامع علمی است یعنی به طور مستقیم از سوی ریاست جمهوری مورد حمایت و نظارت قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس، دیدگاه مسؤولان دانشگاهی در رابطه با رشته علوم شناختی نشان از توجه مسؤولان کشور در رده‌های کلان به پیشرفت در این علم دارد.

 

منبع : https://www.farsnews.com/news/13980523000885/